Експерт ITC відвідує українські ягідні підприємства: які проблеми озвучують фермери?
25.07.2018

11 липня розпочався робочий візит консультанта Міжнародного Торгівельного Центру (ITC) Марка ХЕЛЛЕРА до україни в рамках Проекту «Східне партнерство: Готовність до Торгівлі – Ініціатива EU4Business».Міжнародний експерт спільно із президентом Асоціаіції «Ягідництво України» Іриною КУХТІНОЮ та виконавчим директором Асоціаіції Оленою КАІЖЕН відвідали ряд ягідних підприємства, які є учасниками Проекту.

Першими консультанта ITC приймали компанії Artberry (вирощують лохину, черешню, суницю садову, малину та ожину), StarBerries (виробництво лохини та жимолості), СВК «Ягодки» (виробник органічної лохини), Family Garden (виробник органічної лохини, малини та жимолості), а також Бетек (один із найбільших в Україні виробників лохини). Основною метою робочої поїздки Марка ХЕЛЛЕРА ягідними господарствами України є моніторинг стану галузі задля подальшої реалізації однієї з головних цілей Проекту «Східне партнерство: Готовність до Торгівлі – Ініціатива EU4Business» — створення дорожньої карти ягідного сектору.

З’ясування та чітке формулювання проблем галузі є однією із найголовніших умов їхнього подальшого успішного вирішення. Незалежно від обсягів виробництва, українські ягідники виділяють такі головні критичні моменти для галузі:

  1. Дефіцит робочої сили. Українці масово виїжджають за кордон, часто ігноруючи можливості заробітку в Україні. Хоча велика кількість вітчизняних ягідних господарств пропонує сезонним працівникам оплату на рівні з польськими колегами.
  2. Відсутність сертифікованих засобів захисту рослин. До прикладу, для лохини немає жодного сертифікованого препарату, для малини зареєстрований тільки один. Для великих компаній-виробників ЗЗР ягідний сектор є досить невеликим за обсягами, тож вони не поспішають проходити дороговартісну в Україні процедуру реєстрації своїх препаратів. А для українських ягідників, у свою чергу, це провокує цілий ряд проблем — зокрема, із проходженням міжнародної сертифікації для виходу на експортні ринки.
  3. Труднощі фінансування. Відсутність в Україні пільгових кредитів та відтермінування платежів для фермерів, що вирощують багаторічні культури, сильно стримує розвиток галузі. На даному етапі українське ягідництво гостро відчуває брак фінансування для створення логістичних комплексів. Бум вирощування ягід, який розпочався кілька років тому, сьогодні дозволив українським виробникам вийти на досить великі обсяги виробництва. Втім, далеко не всі фемери можуть дозволити собі інвестувати у логістичні комплексти із попереднього охолодження та зберігання ягід. Це сильно позначаєтсья на якості продукції та тривалості її життя на полицях.

Візит Марка Хеллера тривав трохи більше тижня, за цей час він відвідав поля ще кількох учасників Проекту «Східне партнерство: Готовність до Торгівлі – Ініціатива EU4Business».