Експорт свіжої суниці садової до Європи: відповіді, стандарти та корисні посилання

Суниця садова залишається найпопулярнішою ягодою у Європі. У більшості країн Європи є власне виробництво цієї ягоди. В цілому, щороку у Європі збирають понад 1,3 мільйона тон суниці садової. Завдяки вирощуванню у теплицях і тунелях, а також використанню сортів із різними термінами плодоношення суничний сезон у Європі розтягується. Однак європейські країни досить активно імпортують «ягоду №1», аби задовольнити високий попит.

Найбільші показники споживання суниці садової на душу населення демонструє Італія, Німеччина та Великобританія (більше 3 кілограмів на душу населення на рік). Середнє ж споживання у Європі — 1,5-2 кг на душу населення.

Найбільшими імпортерами свіжої суниці у Європі є Німеччина та Франція. Також багато суниці купують Іспанія, Великобританія, Бельгія та Нідерланди. Пік закупівлі іноземної ягоди, звісно ж, припадає на сезон, коли не виробляється ягода безпосередньо в Європі. Так, Нідерланди, Німеччина та Бельгія активно купують єгипетську суницю садову. Іспанія та Франція довіряють марокканським постачальникам. Великобританія та Нідерланди закуповують чимало суниці з Йорданії, а Іспанія щорічно купує близько 200 тон цієї ягоди у Перу. Окрім Марокко більшість неєвропейських постачальників доставляють свою ягоду до Європи авіатранспортом.

Чого очікує європейський споживач від суниці?

Коли на кожному ягідному івенту говорять про зростання споживацьких вимог до якості ягід — це не абстрактні слова. Споживач, особливо європейський, готовий платити преміальну ціну за свіжу ягоду, якщо вона відповідатиме його основним очікуванням:

– Зовнішній вигляд. Сучасний покупець якщо не «любить», то «закохується» очима. Йому має бути приємно придбати саме вашу продукцію, зробити знімок та викласти його на своїй сторінці у соцмережах (як би парадоксально це не звучало). І мова йде як, безпосередньо, про вигляд ягід (однорідність плодів, гарне забарвлення, відсутність ознак пошкодження хворобами чи шкідниками), так і про пакування.

– Смак. Споживач хоче солодкої ароматної ягоди. Ідеальний показник Брікс складає 12-16. Хоча ягоди із Брікс 10-13 теж користуються попитом. А от суницю із вмістом цукру нижче 8 Брікс навіть не варто пропонувати на свіжому ринку.

– Безпечність. І мова не лише про те, щоб їжа не спричинила отруєння.  Європейське споживання стає дедалі свідомішим — більшого значення надають екологічним та соціальним питанням на виробництві продуктів харчування. З цього пункту логічно випливає наступний.

– Прослідковуваність. Споживач хоче знати, звідки походить продукція, яку він купує. В ідеалі — знати якнайбільше про її вирощування, виробника. Саме тому сьогодні так зростає частка брендованої ягідної продукції. Наявність бренду зобов’язує виробника до додаткової відповідальності за свою репутацію.

Якими є вимоги європейського ринку як такого?

– Зниження рівня пестицидних залишків у продукції. За цим у Європі слідкують особливо пильно. Із допустимими нормами пестицидних залишків у Європі можна ознайомитись за посиланням.

– Європейські маркетингові стандарти якості — чітко регламентовані та зафіксовані у документальній формі.

Маркетинговий стандарт для свіжої суниці садової 

Стандарт для швидкозамороженої суниці садової

Стандарт для консервованої суниці садової 

– Так, свіжа суниця садова для того, щоб успішно продаватися на європейських ринках, мусить бути неушкодженою, вільною від ознак гнилей та хвороб, чистою (але не вимитою), без шкідників та результатів їхньої діяльності, а також мати зелений корінчик.

– Найпопулярнішими формами пакування суниці садової у Європі є пінетки по 250 та 500 грамів. Кожен оптовий покупець зазвичай має власні побажання щодо пакування. Загальні вимоги до пакування зафіксовані у Кодексі практики пакування та транспортування свіжих фруктів та овочів.

– Для роботи із переважною більшістю європейських торгівельних мереж виробник має пройти сертифікацію Global G.A.P. Сертифікація передбачає приведення усіх виробничих процесів до норм Стандарту. Це своєрідний вхідний квиток на ринок Європи. Існують ще й інші стандарти та системи управління харчовою безпекою продуктів (наприклад, BRC, IFS, FSSC22000, SQF тощо). Щодо вимог конкретних покупців краще цікавитися безпосередньо на потенційних ринках збуту. Деяких потенційних покупців можна знайти на цьому сайті. 

Поряд із зовнішнім виглядом та смаковими якостями велике значення має транспортабельність та лежкість ягід на полицях. Для того, аби забезпечити виконання ринкових вимог за усіма цими пунктами, варто звернути увагу на те, яким сортам надають перевагу самі європейські виробники. Так, наприклад, основним сортом суниці садової у Північній Європі є Ельсанта. Він урожайний і має тривалий термін зберігання (за дотримання правильних технологій вирощування). Але останнім часом зростає інтерес до ще більш солодких та ароматних сортів Соната та Ламбада. У Сполученому Королівстві лідерами серед сортів є Століття Моллінг та Дрісколл Елізабет.

Сезонність суниці у Європі

У наступній таблиці ми наводимо сезонність виробництва суниці садової у основних країнах Європи та провідних країнах-постачальниках суниці до Європи.