Франція підвищує мінімальні ціни перепродажу на продукти харчування

У Франції з 1 лютого набрав чинності новий Закон про продукти харчування (нова редакція закону від 1996 року), в якому було підвищено мінімальні регульовані ціни на продукти харчування та обмежено розпродажі у супермаркетах. Уряд наполягає, що ці нововведення не повинні вдарити по гаманцю кінцевих споживачів, а мають за мету підвищення доходів фермерів за рахунок перерозподілу прибутків на їх користь.

Франція має довгу і складну історію стосунків з фермерами, які займають важливе місце у формуванні урядової політики, оскільки ця країна має найбільше фермерське виробництво у Європейському Союзі. Вже тривалий час фермери скаржилися, що втрачають надходження внаслідок цінових війн між рітейлерами, які сприяють споживачам, однак шкодять виробникам.

Ще у 1996 році на законодавчому рівні було закріплено, що будь-яку продукцію не можна продавати за ціною нижче закупівельної. З лютого 2019 року вводиться обов’язкова 10% націнка, яку повинні встановлювати рітейлери (іншими словами, мінімальна роздрібна ціна повинна бути не нижче закупівельної ціни плюс 10%). Уряд вдався до таких заходів, оскільки в результаті дослідження було встановлено, що попередні умови не гарантували покриття усіх витрат дистриб’юторів.

Також, згідно нової редакції закону, було встановлено обмеження на умови акцій, які проводять супермаркети, оскільки вони стали популярним заходом для залучення покупців, однак, на думку фермерів, вони лише здешевлюють вартість сільськогосподарської продукції і знижують цінність таких продуктів в очах споживачів.

За новими правилами, знижка на вартість товару не може перевищувати 34% його початкової ціни, причому акції можуть застосовуватися не більше, ніж до 25% загального обсягу товарів реалізатора.

Уряд також заборонив проводити акції «купуєш 1 одиницю, 2-гу отримуєш у подарунок», оскільки, на його думку, це призводить до псування продуктів харчування. Мережам супермаркетів порадили переходити на схему «купуєш 2 одиниці, 3-ю отримуєш у подарунок». Це стало додатком до попередньої зміни у законодавстві, згідно якого супермаркетам заборонено тримати товари для закінчення терміну їх придатності, а потім викидати їх. Тепер вони повинні віддати ці товари на доброчинність до їх псування.

Дана ініціатива буде діяти протягом наступних двох років, щоб побачити її ефективність. Прем’єр-міністр Едуард Філіп зазначив, що нові правила спрямовані на зміну балансу сил у торговельних відносинах на користь фермерів.

На думку аналітиків, у короткостроковій перспективі це може викликати певне зменшення агресивної цінової конкуренції серед французьких рітейлерів, однак призведе до зростання цін на продукти харчування. Вже зараз великі бренди заявили, що навіть по 24 популярним продуктовим позиціями споживачу доведеться заплатити в середньому на 6,3% більше, а окремі продукти подорожчають навіть на 10%. За підрахунки французької спілки споживачів UFC-Que Choisir, це законодавче нововведення коштуватиме споживачам 1,4 млрд євро втраченої купівельної спроможності.

Натомість, міністр сільського господарства Франції, Дідьє Гійом, зазначив, що в законі не записано, що продукція повинна подорожчати, а лише про те, що ціна реалізації не повинна бути нижчою закупівельної ціни. На його думку, лише 4% продуктів дійсно подорожчають. Асоціація найбільших фермерів Франції також запевняє, що кінцеві споживачі понесуть мінімальні втрати внаслідок цього закону. З іншого боку, представники мереж супермаркетів називають нові правила «необміркованими». Їх дивує той факт, що зростатимуть ціна на товари, що не мають жодного відношення до сільського господарства, а навпаки, є продукцією великих багатонаціональних компаній. Представники роздрібних мереж запевнили, що зроблять усе можливе, щоб ця ситуація не вплинула на витрати їх клієнтів (програми лояльності, додаткові купони на знижки тощо).

В цілому, більшість експертів поділяє думку про те, що, хоча сама мета запровадження закону є обґрунтованою, шанси на те, що він буде працювати, як того бажає уряд, є мінімальними.