Наслідки та прогнози світових виробників фруктів, ягід та овочів в умовах пандемії COVID-19

В реаліях пандемії COVID-19 світом європейський плодоовочевий сектор змушений докладати більше зусиль для забезпечення стабільного постачання безпечних, якісних свіжих фруктів та овочів для споживачів у Європі та у всьому світі.

«По мірі збільшення споживання їжі вдома, для забезпечення підтримки здоров’я, збалансованого харчування, потрібен доступ до свіжих фруктів та овочів. Це залишається головним пріоритетом європейського плодоовочевого сектору», – наголошують представники галузі.

Через розповсюдження коронавірусу виникло багато питань щодо безпеки свіжих фруктів та овочів. За словами Аманди Дірінг, спеціаліста з відділу вивчення харчової промисловості Університету Purdue, сучасні дослідження показують, що вірус не переноситься з їжею та упаковкою харчових продуктів. Більше про дослідження читайте тут: https://www.producegrower.com/article/fruits-and-vegetables-should-be-of-no-concern-amid-the-coronavirus/

Крім того експерти підкреслюють, що постійне вживання свіжих овочів, фруктів та ягід зміцнює імунітет, а це в свою зменшує ризики захворювання вірусними захворюваннями, в тому числі й COVID-19.

Європейська асоціація свіжих продуктів Freshfel Europe ретельно стежить за дотриманням ланцюгів поставок свіжої плодоовочевої продукції по всій Європі. Наразі офіційно оголошена пандемія Всесвітньою організацією охорони здоров’я (ВООЗ), обмежено пропуск на прикордонних пунктах між країнами ЄС і не тільки, що безперечно призводить до перебоїв з постачанням продуктів харчування, включаючи овочі та фрукти. Однак, в асоціації запевняють, що для мінімізації впливу ситуації по всьому світу біло вжито всі можливізаходи для підтримки поставок високоякісної свіжої продукції.

«Із закриттям ресторанів та кафе у багатьох державах споживачі все більше покладаються на наявність свіжих фруктів та овочів у торгових точках для споживання вдома. Плодоовочевий сектор весь час контактує з державними органами, щоб гарантувати «свіжий коридор» для автомобілів, що перевозять швидкопсувні свіжі фрукти та овочі, аби гарантувати своєчасне постачання. Це включає своєчасне забезпечення транспортних засобів та водіїв в потрібних місцях та введення протоколів для забезпечення торговельних потоків», – йдеться у повідомленні.

Крім того, обговорюється питання забезпечення ресурсів для майбутнього сезону збору врожаю, на кшталт залучення достатньої кількість працівників, які збирають фрукти в садах і працюють на пакувальних станціях тощо.

Усі європейські компанії вживають заходів для забезпечення найвищого захисту працівників ланцюга поставок: збільшено кількість персоналу, жерстко контролюються правила дотримання гігієни в пакувальних цехах і на оптових ринках, а водії вантажних автомобілів ізолюються, щоб зменшити ризик їх захворювання, що в свою чергу може пришвисти до нестаці працівників цієї категорії.

Італія

Північна Італія ввела жорсткі заходи з метою запобігання подальшого поширення коронавірусу. Наприклад, кілька 11 міст регіону було закрито, призупинено навчальний процес в школах та ВУЗах мінімум до середини березня, закриті громадські місця харчування тощо.

Який вплив це матиме на плодоовочевий сектор Італії?

На сьогоднішній день, на думку галузевих експертів, ситуація доволі неоднозначна. З однієї сторони питання з експортом наразі відкрито в тому числі через закриті кордони. Але в той же час, попит на овочі та фрукти в середині країни виріс в рази в том числі через панічні настрої населення.

“Продажі супермаркетів приблизно вдвічі перевищили їхній звичайний рівень наприкінці лютого, – заявив в інтерв’ю Fruitnet Германо Фабіані, керівник напрямку Fresh в мережі супермаркетів Coop Italia, – Наразі середи ситуація відносно нормалізувалась, але рівень споживання залишається трохи вище середнього. Продаж усіх цитрусових вище середнього, що відбувається, коли спостерігається спалах випадків захворюванням грипом, а отже, попит на вітамін С”.

Зростання споживання в середині країни поки нівелює в певній мірі проблеми з постачанням за кордон. Проте поки невідомо, як буде розвиватися експортний бізнес в Італії найближчі тижні.

Гравці ринку не виключають, що пандемія COVID-19 та дуже висока смертність через вірус матимуть вкрай негативний вплив на імідж Італії, як постачальника свіжих та безпечних овочів і фруктів.

“Як відомо, 12 країн уже заборонили в’їзд італійцям”, – сказав Майкл Заглер, керівник міжнародних продажів яблук Rizzi Group в інтерв’ю Fruitnet.

Тим часом, для компаній, що торгують в середині Італії а також спеціалізуються на імпорті свіжих продуктів до країни, наслідки вже вкрай неприємні.

«Наша компанія займається імпортом до Італії, наша продукція постачається як в ресторани та школи, так і в рітейли. Наразі можна вже сказати, що наші продажі впали приблизно на 50%. Рятує лише те, що супермаркети працюють і продажі в них збільшились. Крім того, поки продукції в нас не так багато, як якби це сталося на пику сезону», – каже Роб де Лиджен (Rob de Lijn), представник компанії Unitrade Holland.

Роб каже, що його клієнти-імпортери наразі не панікують щодо пандемії. “Звичайно, це викликає занепокоєння. І ніхто не може гарантувати, що ми не опинимся в такій ситуації тут, у Нідерландах, через два тижні. Я планував відвідати Італію цього місяця. Але, поки це неможливо. Це не викликає паніку, а лише розуміння», – зізнається він.

Іспанія

Наразі гравці плодоовочевого сектору Іспанії констатують справжній спалах попиту на свіжі овочі та фрукти в умовах карантину через розповсюдження коронавірусу. Деякі продавці навіть говорять про рекордні обсяги поставок для першої половини березня. Проте в той же час вони запевняють, що на цей час вони мають достатні запаси продукції, щоб забезпечити попит та не допустити дефіциту.

“Попит у супермаркетах був дуже високим на початку місяця. Наразі ажіотаж вщухає, – кажуть продавці, – Але ми все ще змушені працювати без вихідних, щоб задовольнити постійних клієнтів. Більше того,  на ринку зростає й кількість нечесних продавців, які прагнуть швидкої наживи, спекулюючи на ситуації і штучно провокуючи зростання попиту».

Вони констатують, що наразі така ситуація провокує доводі активне зростанні цін на овочі. Серед плодоовочевої продукції найбільшим попитом користуються картопля та банани.

Водночас представники роздрібної торгівлі кажуть, що зростають не лише обсяги збуту, але й вимоги з боку санітарних служб.

За даними FEPEX, наразі перебоїв з сезоними роботами в Іспанії немає, але головною проблемою залишається доступ працівників до своїх робочих місць.

Нагадаємо, що щорічно Іспанія вирощує близько 28 млн. тонн плодоовочевої продукції, з яких 15 млн тонн – овочі та картопля, 7,5 тонн цитрусових та 4,2 тонн інших плодів.

Основним каналом реалізації є експорт: зазвичай на зовнішні ринки іспанські компанії відвантажують 13,5 – 14 млн. тонн овочів та фруктів. В середині країни споживається майже 10 млн. тонн, решта  використовується на потреби переробних підприємств.

Франція

З 16.03.20 Франція перебуває у закритому режимі, забороняючи жителів залишати свої домівки (або виключно для придбання предметів першої необхідності), а також змушує бари, ресторани, театри та більшість магазинів закриватися. Більшість супермаркетів та продуктових магазинів залишаються відкритими, причому, рітейлери зобов’язані підтримувати асортимент у магазинах.

Як повідомив Крістіан Ламберт, президент провідного французького сільськогосподарського союзу FNSEA (https://www.fnsea.fr/), наразі найбільше занепокоєння у представників французького плодоовочевого сектору викликає ризик нестачі іноземної робочої сили в сезон, особливо під час збору врожаю суниці садової та спаржі.

FNSEA закликає уряд приділяти особливу увагу роботі сільського господарства, який потребує наймання багатьох робітників коли розпочнуться перші збори врожю, – підкреслила вона, – Під час закриття кордонів заходи щодо заохочення працевлаштування в сфері сільського господарства та адміністративної гнучкості в сільському господарстві є необхідними та невідкладними”.

Tiendeo (https://www.tiendeo.com/), французький роздрібний додаток, який надає інформацію про пропозиції та акції, виявив, що у Франції пошуки овочів в системі зросли на 53 % з першого по другий тиждень березня, тоді як пошуки консервованих товарів зросли на 13 %. C?dric Genet із Tiendeo, який відповідає за розвиток бізнесу заявив: «Дистриб’ютори готові і мають запаси, необхідні для заповнення полиць магазинів протягом тривалого періоду».

Не дивно, що пандемія та реакція на неї викликали сильне зростання продажів он-лайн у Франції. На всіх каналах спостерігається приплив споживачів, але інтернет-продажі зростають в чотири рази швидше, ніж фізичні магазини: на 31,2% порівняно з 8,1% протягом першого тижня березня.

Міжнародна група агробізнесу Omer-Decugis Group, Штаб-квартира якої розташована в центрі Міжнародного ринку Paris-Rungis оголосила, що продовжує працювати на повну потужність. Діяльність Omer-Decugis Group включає в основному виробництво, імпорт, дозарювання та розповсюдження свіжих фруктів і овочів понад 111 тис. тонн на рік.

“Моніторинг та забезпечення гарантовано по всьому нашому асортименту: банани, ананаси, манго, екзотичні фрукти, овочі преміум-класу та органічна продукція”, – зазначила компанія. – Усі наші судноплавні лінії підтримуються поставок на 100%, а наші авіакомпанії адаптуються до попиту і, швидше за все, будуть регресувати в найближчі дні після впровадження урядових заходів».

У заяві до всього французького сектору фруктів та овочів Лоран Грандін, президент Interfel, прокоментував: “Я хочу принести вам повідомлення про надію, яке полягає в тому, що ми переживемо цю кризу разом, об’єднавшись для цього”.

Нідерладни

Нідерланди є другим експортером свіжих фруктів та овочів після Іспанії серед країн ЄС. За кількістю продукції, Нідерланди займають третє місце, після Іспанії та Мексики.

Зі слів нідерландських виробників, головною проблемою сектору овочів, фруктів та ягід залишається робоча сила, причому, вони не виключають, що через поширення COVID-19 ситуація може ще більше загостритись. При чому, на їхню думку, найбільший удар прийдеться на тепличний сектор.

Genson Group входить до числа провідних світових виробників суниці та малини, а також постачальників саджанців ягідних культур для професійного виробника. Керівництво Genson Group 17 березня 2020 проводило консультації та ще більше посилило всі протоколи на виробництві.

“Ми повідомили працівників усіма мовами про нові протоколи на виробництві», – каже представниця компанії, Марі-Луїза Рат і підкреслює, що сезон збору ягід в країні ще не настав, але вже сьогодні виробники передрікають труднощі з підбору сезонного персоналу.

“Ми вже чули від ряду співробітників, що вони не наважуються приїхати з Польщі через вірус, і навпаки є також польські працівники, які прагнуть повернутися до Польщі на деякий час, але які зараз не наважуються зробити це, бо бояться, що їм доведеться провести два тижні в карантині “, – додає Марі-Луїза Рат.

Postuma AGF – це сімейний бізнес із більш ніж 100-річним досвідом у сфері фруктів та овочів. Вони зазначають, що виробники роблять усе можливе, щоб продовжувати працювати. Postuma AGF  розглядала можливість використання школярів на сезон, для виробників, які потребують робочої сили.

“Наразі така потреба саме зараз не виникає, тому що, багато польських робітників ще залишилися в Нідерландах, а також є позашкільна молодь», – каже менеджер Ярно Кваккель з Postuma AGF  .

Австралія

Австралійські виробники фруктів, ягід і овочів кажуть, що глобальні обмеження на поїздки можуть створити неминучий дефіцит робочої сили на їхніх фермах. Групи виробників б’ють на сполох через можливий дефіцит робочої сили у галузі, що дуже залежить від сезонних, короткострокових та іноземних робітників.

“Ми ведемо переговори з урядом з цього приводу вже пару тижнів … щоб забезпечити необхідну кількість пропозиції робочої сили”, – сказав Річард Шеннон, керівник  Growcom, що надає адвокатські послуги по всій галузі садівництва Австралії.

 

Індія

Продажі куркуми з Індії в Європу та Західну Азію різко зросли через її лікарські властивості в той час, коли коронавірус швидко поширюється, заявили торговці. Куркуму часто використовують з гарячим молоком, яке, як вважають, підтримує дихальну систему здоровою. Раджив Гупта, експортер овочів і фруктів з Мумбаї, також підтвердив посилений інтерес країн, що потерпають від пандемії COVAD-19, до споживання куркуми. З приблизно 300 кг сировини куркуми, яку він щодня експортував до кінця лютого, попит в березні зріс до 3 тонн на день.

Ситуація з розповсюдженням вірусу також стимулює збільшення внутрішніх продажів фруктів та овочів. “Загальний стрибок попиту на імпортні фрукти та овочі збільшився на 15%. Але ми побачили, що попит на сировину куркуми, в тому числі й експортний, виріс на 300%”, – сказав Каушал Хахар, виконавчий директор Kay Bee Exports.

Експортери заявили, що скасування рейсів заважає торговцям повністю скористатися можливістю.

“Ми помітили, що попит на фрукти та овочі збільшився на 5% до 10%. Однак зростання цін не спостерігається, оскільки у нас надлишки поставок”, – сказав Шашар Пінгале, директор Комітету ринків сільськогосподарських продуктів Vashi.

Ресурси:

https://www.freshplaza.com/article/9196405/how-will-the-coronavirus-affect-fruit-and-vegetable-trade-to-and-from-italy/

https://www.freshplaza.com/article/9200231/spanish-supermarkets-stock-up-again-after-massive-buying/

https://www.freshplaza.com/article/9199907/european-fresh-produce-sector-guarantees-continuous-supply-of-safe-high-quality-fresh-fruit-vegetables/

http://www.fruitnet.com/eurofruit/article/181037/coronavirus-italy-tries-to-shake-off-the-fever

https://www.hortidaily.com/article/9199800/dutch-growers-deal-with-labor-issues-due-to-covid-19-outbreak/

https://www.hortidaily.com/article/9199964/fresh-produce-industry-coronavirus-update/