ПІДСУМКИ 3-ДЕННОГО ТРЕНІНГОВОГО КУРСУ «ВИРОЩУВАННЯ СУНИЦІ В ЗАРИТОМУ ҐРУНТІ»

З 11 по 13 вересня в Києві проходив 3-денний тренінговий курс «Вирощування суниці в закритому ґрунті». Організаторами заходу виступали Асоціація «Ягідництво України» і Європейський Банк Реконструкції та Розвитку (ЄБРР) за підтримки Європейського Союзу у рамках ініціативи EU4Business.

 

Курс проводили два провідних тренера-практика з багаторічним досвідом –  Кшиштов Сак (Польща) та Олександр Павловський (Україна).

Перший день заходу було присвячено теоретичній частині курсу. Зокрема мова йшла про особливості вирощування суниці садової в захищеному ґрунті , технологічні, агрономічні та фінансові ризики і підходи, порівняння технологій виробництва в теплицях по відношенню до відкритих плантацій тощо.

 

«З першого погляду може здаватися, що вирощування ягоди у відкритому ґрунті має свої переваги. Це й низька вартість закладання плантацій, й відносно невеликі витрати на догляд за насадженнями. Проте всі ці заощадження можуть повністю буди нівельовані ризиками втрати врожаю через погодні катаклізми. Крім того, сезон продажів ґрунтової суниці значно коротший, а його пік приходиться як раз на період масового постачання, а відповідно – найнижчої за сезон ціни. З огляду на ці аспекти наразі в багатьох країнах, в тому числі й в Україні, спостерігається тенденція до переходу виробництва в захищений ґрунт, особливо враховуючи кліматичні зміни», – каже Кшиштов Сак.

Також особливу увагу було приділено огляду сучасних сортів різної селекції, вибору посадкового матеріалу та наслідкам, до яких може призвести спроба зекономити на саджанцях. Крім того пан Павловський провів аналіз каналів збуту: оптових ринків, супермаркетів, гуртових компаній, ХоРеКа тощо.

 

«По факту ми маємо 4 головні чинники, які в сукупності формують успішність продажів суниці. Це канали збуту, обсяги споживання, прямі конкуренти на ринку та цінова динаміка протягом сезону в різних точках реалізації. Виходячи з власного досвіду можу сказати, що нерідко компанії фокусуються тільки на одному з них, що в результаті не дає їм чіткого розуміння всієї картини, що склалась на ринку», – наголошує експерт.

Крім того Олександр Павловський звернув увагу на те, що окрім вищезгаданих каналів реалізації є ще один, який в Україні тільки почав активно розвиватись – це прямі поставки від фермерів споживачам. За словами спеціаліста, такий варіант може бути вельми актуальним для тих виробників, чиї господарства розташовані недалеко від крупних міст, наприклад – Києва, і які здатні запропонувати покупцям фасовану, а краще – ще й брендовану ягоду з доставкою.

 

«Такий варіант, з одного боку, значно складніший. Але в той же час вся маржа залишається у вас, на відміну від всіх інших каналів збуту, а для споживача тоді є тільки ваша продукція, отже, конкуренція мінімальна», – констатує він.

Другий день курсу, 12 вересня, носив практичний характер і проходив безпосередньо у м. Кагарлик Київської області у щойно відкритому «Центрі фермерських компетенцій», заснованому Асоціацією «Ягідництво України» за підтримки ЄБРР, Європейського Союзу в рамках ініціативи EU4Business.

 

Учасники мали змогу на практиці ознайомитись з інфраструктурою ягідного господарства, а саме побачити обладнання і устаткування теплиць та тунелів, опанувати особливості прокладання зрошувальних систем, занотувати технічні та інженерні аспекти з наочного прикладу.

 

Крім того, під час виїзного дня учасники курсу обговорили практичні аспекти функціонування тепличного ягідного господарства. Перш за все Олександр Павловський наголосив, що інтенсивна ягідна ферма  – це інженерний проект навіть більшою мірою, ніж агрономічний.  Відповідно, необхідно ще на початку проектування господарства чітко усвідомити ризики від невірного підходу до підбору обладнання та типу теплиць, а також – посадкового матеріалу.

 

«Якісний посадковий матеріал «вибачить» більшість операційних помилок, неякісний не врятує навіть операційна досконалість», – наголошує експерт.

 

У завершальний день тренінгу більшість уваги було приділено фінансовій частині, від бізнес-плану, започаткування господарства та закупки обладнання, до витрат на утримання ферми, необхідних інвестицій у виробничі процеси та термів окупності.

 

Крім того, учасники розглянули варіанті управління різного роду ризиками та можливості їх мінімізації, а також важливість приділення уваги маркетингу ягоди.

 

По завершенню курсу всі учасники отримали відповідні сертифікати.